Celem badania jest wykazanie związku nadmiernego korzystania z gier internetowych ze zmianami w funkcjonowaniu płatów czołowych, które są odpowiedzialne m. in. za funkcje uwagi oraz funkcje wykonawcze. Planuje się zastosowanie kilku nieinwazyjnych metod wśród dzieci w wieku 7-12 lat.

Moxo

Moxo jest obiektywnym i wiarygodnym narzędziem, mierzącym rzeczywiste reakcje badanego na pojawiający się bodziec wzrokowy. Badany zostaje poinformowany, by zareagować jak najszybciej i wcisnąć klawisz spacji, gdy na ekranie komputera pojawi się element docelowy. Na ekranie wyświetlane są także elementy dodatkowe, na które badany nie powinien reagować.

Następnie czas reakcji odnoszony jest do norm i wyliczane jest ewentualne odchylenie. Dzięki tej metodzie można określić jak zmieniają się reakcje badanego w czasie oraz jak kształtują się wskaźniki dotyczące uwagi, czasu reakcji, impulsywności oraz nadruchliwości.

nIR HEG

Pomiaru nIR-HEG  (near-Infrared spectroscopy headband for hemoencefalography) dokonuje się przy użyciu hemoencefalografu. Badanie polega na przyłożeniu sensora do okolic czołowych, który jest w kształcie opaski na głowę.

Ten nieinwazyjny sposób prowadzi do pomiaru saturacji krwi z okolic przedczołowych za pomocą zjawiska spektroskopii odbiciowej w bliskiej podczerwieni. Pomiar ten dobrze różnicuje osoby z zaburzeniami uwagi.

QEEG

Metoda QEEG (Quantitative electroencephalograph)  jest sposobem analizowania zapisu EEG (elektroencefalogram, EEG), którego celem jest ilościowa ocena bioelektrycznej czynności mózgu, a co za tym idzie stanu czynnościowego ośrodkowego układu nerwowego. Na głowę pacjenta nałożona zostaje elektroda, która rejestruje prądy czynnościowe, wytwarzane przez komórki nerwowe (dla lepszego przewodnictwa elektrycznego powierzchnia elektrody pokryta jest żelem przewodzącym). Sygnały te przykazywane są do elektroencefalografu, który tworzy obraz fal mózgowych.

Analiza wyników obejmuje porównanie rezultatów z bazą danych normatywnych i odniesienie funkcjonowania mózgu pacjenta do norm wyznaczonych dla odpowiedniej grupy wiekowej. Umożliwia to diagnozę zaburzeń uwagi, koncentracji, trudności w uczeniu się, czy zaburzenia nastroju. Badanie standardowo trwa około 10–15 minut i dzieli się na trzy etapy, każdy po 3 minuty. Pierwszy etap to zapis przy zamkniętych oczach, drugi – przy otwartych, a ostatni odbywa się w trakcie wykonywania zadania.

HRV

Analiza wskaźnika HRV (heart rate variability), opracowanego na podstawie badania ekg pozwoli ocenić emocjonalną i poznawczą reakcję na prezentowane zadanie poznawcze. Coraz więcej jest badań i obserwacji klinicznych wskazujących na udział struktur związanych z centralną siecią autonomiczną w regulacji procesów poznawczych, a także świadczących o wpływie zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego na aktywność autononmiczną.

Badanie polegać będzie na założeniu sensora bvp na palec i przeprowadzeniu protokołu badawczego (3 min spoczynkowe/15 minuty zadania/ 3 minuty spoczynkowe).